Verkoudheid en griepjes

ks1b78y
Bron foto

Hello, it’s me… Live vanaf de bank, onder een fleecedekentje met een kop thee met honing naast me. Het is weer zover, het seizoen van sniffen en snuiten, hoesten en niezen, en lege klaslokalen omdat iedereen thuis op bed zielig ligt te wezen. Waaronder ikzelf. Mijn hoofd zit vol met watten, zo voelt het wel, maar desondanks heb ik wat tips opgeschreven om deze vervelende dagen door te komen — voor mezelf maar hopelijk ook voor mijn mede-snuffers.

  1. Rust uit. Dit is vast de meest voor de hand liggende tip ooit, maar ik betrap mezelf er maar al te vaak op om door te willen gaan. Nu heb ik het “geluk” gehad dat ik op een vrije vrijdag ziek werd, waardoor ik het hele weekend had om uit te zieken, maar heb me wel ziek gemeld voor werk. Waar ik achteraf enorm blij om ben. Een verkoudheid kan erg snel omslaan in griep als je je lichaam niet de tijd geeft die het nodig heeft om te herstellen.
  2. Blijf je huid verzorgen. Een schrale neus van al het snuiten? Droge lippen van het slapen met je mond open? Een huid die je in het algemeen ontzettend veel haat nu? Ik ken het en, geloof me, ook ik heb absoluut het fut niet om daar wat aan te veranderen nu. Ik wrijf toch wel weer in m’n ogen. Ik snuit m’n neus toch wel weer. Die lippen genezen niet in één nacht. Nee, inderdaad, dat klopt allemaal; maar het voelt zó ontzettend fijn om wat flexibiliteit in de droge huid te voelen. En je hebt gelijk even je verwenmomentje gehad.
  3. Drink en eet voldoende. Door die verstopte neus proef je absoluut niets, je hebt geen fut om te eten en je maag draait zich al om bij het idee van verteren. I know, I know. Toch heeft je lichaam de vitaminen en bouwstoffen nodig om die verkoudheid of griep van je weg te kunnen vechten. Ook drinken is erg belangrijk voor het herstel van je huid en je lichaam. En geef toe… voor een keel die voelt als schuurpapier, is een kop thee met honing een geschenk uit de hemel.
  4. Vermaak jezelf. Oké, daar lig je dan op de bank of op bed. En nu? Pak een boek, zet de tv of radio aan, of scribble wat neer in je dagboek/notitieboek/etc. Zoek iets ontspannends. Of update je blog. 😉
  5. Wees voorzichtig met medicijnen! Ook dit kan ik niet vaak genoeg roepen. Hoe verleidelijk het ook is, neem niet bij elk pijntje een paracetamol en teug niet elke tien minuten aan die fles hoestdrank, hoe lekker het ook is. Weet wat je gebruikt en lees de bijsluiter aandachtig. Er staan niet voor niets aanduidingen op. Wanneer een medicijn je vertelt dat je het maar eens in de 3 uur mag gebruiken (zoals de Strepfen waar ik mijn keel wat opluchting mee bezorg), misbruik dat dan ook niet.
  6. Geef gewoon aan jezelf toe. Is het negen uur ’s avonds en ben je zo moe als wat? Ga dan lekker naar bed, ook al vind je dit “te vroeg” voor bedtijd. Als je lichaam het nodig heeft, geef dan toe. Hetzelfde geld voor eten, drinken en dutjes. Wanneer je ziek bent is het heel makkelijk jezelf te overschatten. Maar geef nu eens lekker toe, des te sneller ben je beter!
  7. Wees voorbereid. Dit is half een grapje en half de waarheid, maar… Verzamel die pakken zakdoeken. Zorg dat er overal wel een pakje ligt. Is de voorraad toiletpapier bijgevuld? Mooi, ‘cause you’re gonna need it. Niks is zo vreselijk als je neus moeten ophalen omdat je niks klaar hebt liggen, of ’s nachts je bed uit moet omdat er geen zakdoekjes op je nachtkastje liggen!
7ui53z3
Bron foto

Hopelijk ben ik de enige die op dit moment aan het snotteren is, maar mocht je ook één van de ongelukkigen zijn, dan wens ik je enorm veel beterschap! Zorg goed voor jezelf.

Love,
Kiki

6 gedachtes over “Verkoudheid en griepjes

  1. Ik zeg het ook nog maar even hier (ipv de comment op mijn blog, hihi): veel beterschap! 🙂 Gelukkig ben ik net genezen, maar damn, het heerst als een malle! Zielig dat je op een vrije dag ziek werd 😦 Amen op deze tips. Die schrale huid rond je neus… verschrikkelijk is het. Op een gegeven moment ging ik uit wanhoop lippenbalsem erop smeren :’)

    Geliked door 1 persoon

    • Dankjewel! Het heerste al een tijdje in de klas en op het werk, en ik heb mezelf zó lang gelukkig geprezen… And then it hit me, hahaha. Ik zit inmiddels ook met een dikke laag Vaseline op m’n neus. Echt vreselijk is het! Hopelijk blijf je genezen en komt het niet terug! 😦

      Like

Plaats een reactie